DUK – dažnai užduodami klausimai
ŠEIMOMS
Dauguma mokytojų turi žinių ir įgūdžių, reikalingų mokyti visus mokinius, taigi ir vaikus, turinčius specialiųjų ugdymosi poreikių ar negalių. Kartais mokytojai gali nežinoti tam tikrų specifinių dalykų apie skirtingus mokinių sutrikimus ar negalias, todėl bendradarbiavimas su švietimo pagalbos specialistais yra itin svarbus. Nors tiek mokytojai, tiek specialieji pedagogai naudoja tas pačias mokymo strategijas, svarbu nepamiršti, kad reikia individualaus požiūrio į kiekvieno vaiko mokymą ir mokymąsi, kad ir kokių galių ar negalių jis turėtų
Natūralu nerimauti dėl švietimo politikos, kuri atneša pokyčių į vaiko klasę, ir dėl to, ar klasėje bus palankus mikroklimatas. Dažniausiai šis nerimas gali atsirasti dėl asmeninės patirties mokykloje, turimų stereotipų, informacijos ar pagalbos stygiaus. Mokyklų administracija ir mokytojai taip pat augina savo pasitikėjimą įtraukties idėja bei stiprina kompetencijas ją sėkmingai įdiegti. Kai tėvai ir mokytojai, švietimo pagalbos specialistai, mokyklos administracija dirba kaip partneriai, jie gali pakeisti požiūrį ir sukurti tokią mokyklos kultūrą, kur būtų aišku, kad kiekvienas vaikas yra svarbus.
Patyčias gali patirti bet kuris mokinys. Tačiau mes galime jas sumažinti arba jų išvengti, kalbėdami su vaikais apie tai, kad visi esame unikalūs ir kad turime gerbti, priimti ir mokytis suprasti šalia esantį žmogų, nepaisant visų skirtumų. Turime ugdyti vaikų tolerancijos bei empatijos jausmus. Mes, tėvai ir mokytojai, turime pastebėti patyčių apraiškas ir tuoj pat reaguoti, stabdyti neleistiną, netoleruotiną elgesį kitų atžvilgiu, įvardyti, koks elgesys yra netinkamas, bei priminti apie galimas pasekmes. Labai svarbu neignoruoti net menkiausių netinkamo elgesio apraiškų. Stabdant patyčias, suaugusiųjų įsitraukimas yra būtinas, negalime to palikti savieigai ir (ar) laukti, kol vaikai patys išspręs iškilusias nemalonias situacijas.
Ugdymo turinio pritaikymas mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, nereiškia, kad mokytojai turi dirbti su jais individualiai ir mažiau laiko skirti likusiai klasei. Mokytojai lanksčiai taiko įvairias strategijas: derina darbą su visa klase, organizuoja ugdymą mažesnėse grupėse, tam tikrais atvejais – dirba su atskirais mokiniais. Kai yra tinkama pagalba ir ištekliai, įtraukiosios klasės pagerina visų mokinių rezultatus ir moko juos būti empatiškais, ugdo bendravimo ir įvairovės priėmimo įgūdžius. Europoje ir Šiaurės Amerikoje atlikti tyrimai rodo, kad įtraukiosios klasės sukuria apčiuopiamą akademinę, emocinę ir socialinę naudą visiems mokiniams. Visi mokiniai, tiek turintys, tiek neturintys specialiųjų ugdymosi poreikių, įtraukioje aplinkoje pasiekia geresnių ugdymosi rezultatų.
MOKYKLOMS
Mokinys gali gauti mokymosi pagalbą, vadovaujantis bendraisiais ugdymo planais. Kiekvienai priešmokyklinio ugdymo grupei, pradinio ir pagrindinio ugdymo klasei skirtos papildomos valandos per savaitę mokymosi pagalbai. Mokytojo konsultacijos gali vykti pagal poreikį, pagal dalyką – klasėms, grupėms ar individualiai.