DUK – dažnai užduodami klausimai

ŠEIMOMS

Dauguma mokytojų turi žinių ir įgūdžių, reikalingų mokyti visus mokinius, taigi ir vaikus, turinčius specialiųjų ugdymosi poreikių ar negalių. Kartais mokytojai gali nežinoti tam tikrų specifinių dalykų apie skirtingus mokinių sutrikimus ar negalias, todėl bendradarbiavimas su švietimo pagalbos specialistais yra itin svarbus. Nors tiek mokytojai, tiek specialieji pedagogai naudoja tas pačias mokymo strategijas, svarbu nepamiršti, kad reikia individualaus požiūrio į kiekvieno vaiko mokymą ir mokymąsi, kad ir kokių galių ar negalių jis turėtų

Natūralu nerimauti dėl švietimo politikos, kuri atneša pokyčių į vaiko klasę, ir dėl to, ar klasėje bus palankus mikroklimatas. Dažniausiai šis nerimas gali atsirasti dėl asmeninės patirties mokykloje, turimų stereotipų, informacijos ar pagalbos stygiaus. Mokyklų administracija ir mokytojai taip pat augina savo pasitikėjimą įtraukties idėja bei stiprina kompetencijas ją sėkmingai įdiegti. Kai tėvai ir mokytojai, švietimo pagalbos specialistai, mokyklos administracija dirba kaip partneriai, jie gali pakeisti požiūrį ir sukurti tokią mokyklos kultūrą, kur būtų aišku, kad kiekvienas vaikas yra svarbus.

Patyčias gali patirti bet kuris mokinys. Tačiau mes galime jas sumažinti arba jų išvengti, kalbėdami su vaikais apie tai, kad visi esame unikalūs ir kad turime gerbti, priimti ir mokytis suprasti šalia esantį žmogų, nepaisant visų skirtumų. Turime ugdyti vaikų tolerancijos bei empatijos jausmus. Mes, tėvai ir mokytojai, turime pastebėti patyčių apraiškas ir tuoj pat reaguoti, stabdyti neleistiną, netoleruotiną elgesį kitų atžvilgiu, įvardyti, koks elgesys yra netinkamas, bei priminti apie galimas pasekmes. Labai svarbu neignoruoti net menkiausių netinkamo elgesio apraiškų. Stabdant patyčias, suaugusiųjų įsitraukimas yra būtinas, negalime to palikti savieigai ir (ar) laukti, kol vaikai patys išspręs iškilusias nemalonias situacijas.

Ugdymo turinio pritaikymas mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, nereiškia, kad mokytojai turi dirbti su jais individualiai ir mažiau laiko skirti likusiai klasei. Mokytojai lanksčiai taiko įvairias strategijas: derina darbą su visa klase, organizuoja ugdymą mažesnėse grupėse, tam tikrais atvejais – dirba su atskirais mokiniais. Kai yra tinkama pagalba ir ištekliai, įtraukiosios klasės pagerina visų mokinių rezultatus ir moko juos būti empatiškais, ugdo bendravimo ir įvairovės priėmimo įgūdžius. Europoje ir Šiaurės Amerikoje atlikti tyrimai rodo, kad įtraukiosios klasės sukuria apčiuopiamą akademinę, emocinę ir socialinę naudą visiems mokiniams. Visi mokiniai, tiek turintys, tiek neturintys specialiųjų ugdymosi poreikių, įtraukioje aplinkoje pasiekia geresnių ugdymosi rezultatų.

MOKYKLOMS

Tėvai gali nerimauti dėl besikeičiančio ugdymo ir šių pokyčių poveikio vaikams. Dažniausiai šis nerimas gali atsirasti dėl nežinojimo, turimos asmeninės patirties mokykloje, stereotipų, neigiamų nuostatų ar informacijos stygiaus. Organizuojant ugdymo procesą, kartais galite jausti nepakankamą vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, tėvų įsitraukimą ir pagalbą. Tėvai ne visuomet nori ar gali siūlomas praktikas perkelti į namus. Taip pat galite susidurti su įprastos raidos vaikų tėvų neigiamu požiūriu į sunkumų turintį vaiką bei papildomo jūsų dėmesio vaikui poreikiu. 
Jūsų, kaip mokyklos atstovų, užduotis – aiškiai išsakyti pasitikėjimą įtraukties procesu bei parodyti gebėjimus jį įgyvendinti. Įtraukiajame ugdyme labai svarbi abipusiu įsipareigojimu, pasitikėjimu ir pagarba grįsta partnerystė su tėvais. Kai tėvai, mokytojai, švietimo pagalbos specialistai ir mokyklos administracija bendradarbiauja kaip partneriai, jie gali keisti požiūrį ir kurti įtraukią mokyklos kultūrą, kurioje kiekvienas vaikas yra svarbus, priimtas ir turi galimybių patirti sėkmę mokydamasis. Tokioje aplinkoje atsižvelgiama į kiekvieno mokinio individualius poreikius, užtikrinant, kad jis jaustųsi suprastas, palaikomas ir vertinamas. Nerimą dažnai kelia nežinomybė, todėl, kai vaikams ir jų šeimoms aiškiai atsakoma į klausimus: „Kas vyksta?“, „Kodėl tai vyksta?“ ir „Ką man reikės daryti?“, situacija tampa aiškesnė ir saugesnė – tai padeda jaustis ramiau ir pasitikėti ugdymo procesu.
Lietuvoje ir pasaulyje jau egzistuoja daug mokyklų, kurios sėkmingai įgyvendina įtraukųjį ugdymą.  Pasaulio lyderėmis įtraukiojo ugdymo srityje laikomos šios šalys: Kanada, Portugalija, Austrija, Naujoji Zelandija, Suomija, Švedija, Nyderlandai. Šių ir daugelio kitų šalių pasiekimai, nepaisant  kultūrinių, socialinių ir ekonominių skirtumų, yra ne tik gerųjų praktikų kelrodžiai, bet ir apčiuopiami įrodymai, kad įtraukusis ugdymas yra įmanomas.
Įtrauktis įmanoma todėl, kad suteikia vaikams tai, ko kiekvienam žmogui reikia – būti bendruomenės dalimi. Tai padeda vaikams jaustis saugiai ir motyvuotai mokytis pagal savo gebėjimus. Įtrauki ugdymo aplinka ne tik atliepia individualius poreikius, bet ir ugdo atvirumą, pagarbą bei gebėjimą gyventi ir bendradarbiauti su įvairiais žmonėmis, formuoja sąmoningus, empatiškus ir atsakingus piliečius. 
Itin svarbi užduotis mokytojui – sukurti klasę, kurioje kiekvienas vaikas jaučiasi matomas ir vertinamas. Galbūt nelaikote savęs tobuliausiu pedagogu, bet galite būti tuo žmogumi, kuris pakeičia vaiko gyvenimą. Mokytoju, kuris padėjo vaikui pasijusti svarbiu, saugiu ir priimtu – ir tai vaikas prisimins visą gyvenimą.

Mokinys gali gauti mokymosi pagalbą, vadovaujantis bendraisiais ugdymo planais. Kiekvienai priešmokyklinio ugdymo grupei, pradinio ir pagrindinio ugdymo klasei skirtos papildomos valandos per savaitę mokymosi pagalbai. Mokytojo konsultacijos gali vykti pagal poreikį, pagal dalyką – klasėms, grupėms ar individualiai.