Pagalba už mokyklos ribų
Jei reikia įvertinti mokinio specialiuosius ugdymosi poreikius ar mokykloje nėra reikiamo švietimo pagalbos specialisto, galima kreiptis į savivaldybėje veikiančią pedagoginę psichologinę tarnybą.
Pedagoginė psichologinė tarnyba – tai savivaldybės švietimo pagalbos įstaiga, kurioje dirbantys švietimo pagalbos specialistai teikia psichologinę, socialinę pedagoginę ir specialiąją pedagoginę pagalbą vaikams, mokiniams, bendradarbiaudami su tėvais, mokytojais, ugdymo įstaigomis ir kitomis institucijomis.
Tarnyboje dirba psichologai, logopedai, specialieji pedagogai, socialiniai pedagogai, kai kuriose tarnybose ir gydytojai vaikų neurologai ar gydytojai vaikų ir paauglių psichiatrai.
Specialistai įvertina vaiko specialiuosius ugdymosi poreikius, psichologines, asmenybės ir ugdymosi problemas, padeda jas spręsti, rekomenduoja ugdymo pritaikymą, reikiamą švietimo pagalbą, teikia rekomendacijas ugdymui, konsultuoja su vaiko ugdymu susijusiais klausimais ir kt.
Psichologai įvertina vaiko raidos ypatumus, galias ir sunkumus, psichologines ir ugdymosi problemas, vaiko brandumą mokyklai, atlieka mokinio (vaiko) ugdymo ir ugdymosi poreikių ir pažangos vertinimą, konsultuoja elgesio ir emocijų, ugdymosi, santykių su bendraamžiais, bendravimo su tėvais ir mokytojais sunkumų turinčius vaikus, taip pat vaikus, išgyvenančius krizes ar traumuojančius įvykius (netektys, tėvų skyrybos ir kt.). Dėl vaiko patiriamų sunkumų teikia rekomendacijas tėvams, mokytojams. Padeda mokyklos vaiko gerovės komisijai ir krizių valdymo komandoms krizių mokykloje metu.
Logopedai įvertina vaiko kalbėjimo, kalbos ir (ar) komunikacijos raidą, teikia konsultacinę pagalbą ir rekomendacijas kalbėjimo ir kalbos sutrikimų turinčių vaikų tėvams, mokytojams, mokyklų logopedams dėl pagalbos teikimo, ugdymo organizavimo, kalbėjimo ir kalbos sutrikimų prevencijos.
Specialieji pedagogai įvertina vaiko pasiekimus ir pažangą, analizuoja ugdymosi sunkumų pobūdį, nustato ugdymo pritaikymo poreikį. Rekomenduoja būdus ir metodus mokinio ugdymui. Teikia konsultacinę pagalbą ir rekomendacijas specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų tėvams, mokytojams ir mokyklų specialiesiems pedagogams pagalbos teikimo ir ugdymo organizavimo klausimais.
Socialiniai pedagogai atlieka socialinės edukacinės aplinkos poveikio vaiko ugdymuisi ir mokymuisi, vaiko socialinių įgūdžių įvertinimą, teikia konsultacinę pagalbą socialinės pedagoginės pagalbos teikimo, socialinių pedagoginių problemų prevencijos bei jų sprendimo klausimais.
Regioniniai specialiojo ugdymo centrai
Lietuvoje veikia 9 regioniniai specialiojo ugdymo centrai, kurie, pagal priskirtas sutrikimų grupes ir atsižvelgiant į regioninio centro turimą patirtį, teikia pagalbą mokiniams, turintiems vidutinių, didelių ar labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių bei konsultuoja mokyklas dėl šių mokinių ugdymo.
Regioninio specialiojo ugdymo centro tikslas – skatinti įtraukųjį ugdymą regione padedant mokyklų bendruomenėms praktikoje taikyti įtraukties švietime principą, skleisti įtraukiojo ugdymo inovacijas regiono mokyklose.
Regioninių centrų specialistai konsultuoja priskirto regiono mokyklas dėl tinkamų įtraukiojo ugdymo sąlygų sukūrimo mokykloje. Konsultacijos gali būti teikiamos mokykloje ar regioniniame centre. Centrai rūpinasi švietimo pagalbos specialistų, mokytojų, mokinio padėjėjų kompetencijų stiprinimu, konsultuoja mokytojus ir tėvus dėl ugdymo pritaikymo, švietimo pagalbos teikimo, mokymo metodų, būdų ir priemonių, aplinkos pritaikymo.
Regioniniai specialiojo ugdymosi centrai įsikūrė specialiųjų mokyklų pagrindu. Centrai ir toliau ugdys vaikus, turinčius didelių / labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių.
Nacionaliniai centrai
Lietuvos įtraukties švietime centras
Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai pavaldus centras įsteigtas 2023 m. sausio mėn.
Centras nacionaliniu lygiu stiprina švietimo sistemos veiksmingumą, padedant švietimo bendruomenei, įvairių ugdymosi poreikių turinčių mokinių ugdymą grysti įtraukiojo ugdymo kultūra ir praktika. Teikia metodinę pagalbą ugdymo ir švietimo pagalbos dalyviams, savivaldybių pedagoginių psichologinių tarnybų, regioninių specialiojo ugdymo centrų specialistams, plėtoja švietimo pagalbą, rengdamas, pritaikydamas, atnaujindamas vertinimo metodikas ir instrumentus, tobulina švietimo sistemos dalyvių kompetencijas, reikalingas įtraukiajam ugdymui įgyvendinti.
Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų centras (LKNUC)
Centras ugdo mokinius, turinčius klausos sutrikimų ar kochlearinius implantus ir teikia jiems švietimo pagalbą bei padeda šalies mokykloms užtikrinti kokybišką šių mokinių ugdymą, teikiant joms metodinę, informacinę, konsultacinę pagalbą ir tobulinant mokytojų, švietimo pagalbos specialistų kvalifikaciją.
LKNUC Metodinių priemonių rengimo ir gestotyros skyriuje kaupiama lietuvių gestų kalbos duomenų bazė, rengiamas lietuvių gestų kalbos žodynas. Lietuvių gestų kalbos žodyne šiuo metu pateikiama 9700 gestų aprašų iš lietuvių gestų kalbos.
„Diemedžio“ ugdymo centras
Centras ugdo mokinius turinčius elgesio ar/ir emocijų sutrikimų, teikia švietimo pagalbą centre ir šalies bendrojo ugdymo mokyklose ugdomiems mokiniams, turintiems šių sutrikimų, metodinę, konsultacinę pagalbą jų mokytojams, švietimo pagalbos specialistams, tėvams.
- Dėl susisiekimo, prašome kreiptis į savo miesto - rajono savivaldybę